Saturday, December 31, 2011

tulisan semata-semata





senyumlah tika kita mampu,
walaupun terlalu sukar untuk kita mengukirnya
tapi,
dengan senyuman itu,
segala masalah,
akan berlalu pergi.
ya,
jika hati terluka,
duka menghiasi jiwa
tapi,
senyum lah walaupun 
tika itu
jiwa kita merintih
jadi senyumlah
untuk,
sebuah kekuatan
hati.
sekurang-kurangnya,
masih ada yang,
mengharapkan kita,
tersenyum.


yang amat comot,
yana liyana

Wednesday, November 30, 2011

sendu dihati

salam kawan-kawan...

alhamdulillah...ptg tadi saya dan rakan-rakan yang lain dapat ke IDFR sekali lagi untuk menghadiri public lecture. yang bertajuk curren situation in palestine..lebih kurang macam tu la tajuknya. mendengar tajuk tu membuatkan saya nak tahu macamane sebenarnya situasi disana. teruja bila dapat tengok secara 'live'. alhamdulillah..namun hati saya tetiba sayu mendengan situasi sebenar yang diceritakan sendiri oleh pemimpin palestine. kagum dengan sikap rakyat kerana mempertahankan negara mereka.terbayang wajah2 derita mereka yang telah lama mengingkan kemerdekaan negara mereka. mereka sanggup mengadai nyawa demi mempertahankan negara mereka.

YA ALLAH....
bertapa mereka berani...namun adakah saya juga seberani mereka.tidak,..saya tidak kuat seperti mereka. dala hati saya berharap supaya pemimpin mereka bermati-matian untuk pertahankan maruah bumi Palestine tersebut.

sayu hati...mengenangkan semua itu..dan saya bersyukur saya masih lagi dibumi yang aman..alhamdulillah...insaf...

kawan-kawan..
doakanlah mereka disana.

amin.

yang amat comot,
yana liyana



Thursday, November 24, 2011

:pagi sudah:

akhirnya saya xtido...penangan minum air nescafe...yeay!!saya suke sangat..sebab berjaya tak tido...heeee....suke2 (buat cm upin ipin)heee.....erm..kije skolah banyak lagi..tapi sempat je update blog...hehehe..ni la student yang terajin sekali..asalnye..xrajin pon...

THANKS, to my coursemate: ika atiqa,najwa,ika,epul,fadliey,mubin n also soleh. cz membuatkan malam saya jadi happening...heee...meyedut angin bangi malam-malam bute lepaskan tension meeting kan...heee....sukeee sangat...haa..suke la sangat...kijenye bertimbun2 cm bukit...ouh..tidak...pengsan sudah!!

moga saya dipermudahkan untuk menjalankan,menyiapkan tugasan dan amanah yang diberikan..banyak meeting betul sem ni...kuat semangat cikit!!!yeay!!!boleh punye...insyaALLAH...saya yakin..sebab ALLAH sentiasa akan menolong hambaNYA.

kawan-kawan..jomlah kite bersabar dalam menempuhi erti kehidupan.dugaan tu mematangkan kita dan membuat kita tahu apa sebenarnya erti kehidupan yang ada.sebab semua yang jadi ada penyebabnya dan ade kemanisanya. jangan risau,gundah gulana. yakin lah DIA MAHA TAHU SEGALANYA.


okeilah, nak sambung wat kije sekolah...nanti cikgu kite marah lak xsiap ni..ooo yeeaaahhhhh!!!!semangat cikit!!!

yang amat comot,

:yana liyana:



macam ni la!!!




Friday, November 4, 2011

:iduladha plus cuti sekolah:

assalamualaikum buat kawan2,

1st nk ckp: selamat hari raya aidiladha kepada semua yang membaca tulisan saya ni..semoga kehadiranya memberi seribu satu makna buat semua. hayatilah pengorbanan pada kali ini.

lepas tu nk cakap...YEAY!!dapat cuti 1minggu tau...sape yang xcuti tu jangan jelas ngan budak2 sekolah macam saya ni...heeee...

alhamdulillah...2.11 hari tu da ukup umo saya 20 something..hehehe...akhirnya..jejak kaki jugak...pastu soklan yang xberapa nk cepu emas tu akan kedengaran la kt telinga saya ni...ish....xsuka la..mude ag...makcik2,pakcik2...simpan la dulu soklan tu...heee..tak bersedia ag nk jwb..tak pon kite postpone la dulu..hehehe

yeay!!insyaALLAH..malam ni bertolak balik ke kb..xsabarnye..nak jumpe ma n abah n si bulat yang comei kt umah tu...my sis sape ag..heee...lame suda x dengar die menjerit kene buli...hehehe...n xsabar jugak nk tuntut hadiah ni...heeee...tapi yang paling xbest..kije skolah pon cikgu bagi gak..so, kite raye sambil2 wat kije sekolah la...heeee..xpe...

insyaALLAH...semua akan dipermudahkan...doakan same2 ea kawan2..jangan mengeluh ea....senyum je...heeee....

okie,nak kemas beg nk balik kampung jap lagi..doakan saya sampai ngan selamat ye...insyaALLAH..

selamat hari raya aidiladha dan selamat bercuti...

p/s: buat akak saya ADIBA HAMID: saya sayang awak banyak-banyak...tabah ea sis..miss u alot...

Monday, October 31, 2011

celoteh pagi-pagi buta

xlena tidoq..esok nk present...nebess....adeh...terindu my mom plak..
ma..nk balik kampung....da terindu sangat-sangat nie....


esok....macam benafas pon xbrape nk ok ni.....selagi tak lepas diplomasi ni....memang la...saya cume berharap ALLAH mempermudahkan urusan saya yang hina ini..saya memang memerlukan ALLAH disaat2 ini...saya memerlukan kekuatan dariNYA.

YA ALLAH,
permudahkan lah segala perjalanan pembentangan esok.
kuatkanlah semangat aku,
amin.



kawan-kawan..doakan saya.


sangat-sangat nebesssss,

yang amat cOmOt.
:yana liyana:

Sunday, October 30, 2011

ThanX to ANOM

kate anom,

ALLAH sentiasa ada dengan kita..betul..setuju sangat..

kate anom lagi,

setiap UJIAN adalah kasih sayang ALLAH

kate anom lagi,

yang penting hati kita

tIma kaseh aNOm atas nasihat kamoo...

sayang awak banyak-banyak.


yang amat cOmOt,
:yana liyana:

Friday, October 28, 2011

Bihun ToMyaM

pedassss......

bihun tomyan yang tesangat pedass..sampai saya amik mase berjam-jam untuk makan....heee....sambil2 cari pasal krisis ekonomi greece..rajin tak??

heee...rajin la sebab da kene tembak ngan lect OA..pagi-pagi da kene tembak...bertubi-tubi sampai saya  ni terdiam..sebab xtahu nak jawab yang mane..senyum je la...heeee...kawan saya senyum saya pon senyum la..kikiki..tu maknenya saya ni xalert ngan isu2 semasa...maaap....heeee

jadi malam ni saya telah merajinkan diri yang memang tak rajin ni...mencari dan membaca berita..jenuh nak pahamm..dalam Bi..almaklumlah..BI saya ni macam kura-kura cikit....makcik kamus xde....huuuu...nak nagessss...jadi saya guna pakcik google je la....skali tu kluar bahasa indo..waaaa..kikiki....nak pahamnye...amik mase..mak..tolong la saya ni....

okie..tu je...nk tulis.

nak sambung makan bihun tom yam...

yang amat comOt,
:yana liyana:


N A S I H A T L E W A T M A L A M

alhamdulillah...syukur..pagi kui 1.55 PAGI dapat nasihat dari seorang hamba ALLAH, syukur la kan masih ada lagi cara ALLAH nak tunjuk yang DIA sayang saya. dia hadirkan seorang hambanya untuk menasihati saya ketika saya memerlukan nasihat. syukur sangat-sangat..alhamdulillah..

nasihatnya adalah tapi sebahagian je la yang saya ley bagitahu:

- senyum, tarik nafas dalam2..hee...(ni bukan nasihat tp cara) pastu senyummm...(^_^)
- okie..mula2 pasang niat untuk berubah
- bangun pagi dengan semangat
- belajar betul-betul
- menuntut ilmu kerana ALLAH
- kejayaan itu datang dari kegagalan
- setiap masalah ada penyelesaiannya.
- habiskan masa di library (sebab saya suke tengok katun)upsss!!!
- mesti ada nota ringkas.

yang paling penting ni 'KECOMELAN ADALAH HAK MILIK SETIAP INSAN'

yang ni xpenah2 saya dengar..hiiii.....so..setiap orang ni comel...dun be sad lagi ye kawan-kawan...senyummm..sebab awk akan nampak COMEL.


COMEL macam niey..



comel tak????
mesti la kan...
sebab tecik-tecik da pakai tudung..
like2...



okeilah..tu aje...nk wt kije skolah OA plak.


yang amat cOmOt,
:yana liyana:

Thursday, October 27, 2011

tika hUjan tuRun

sambil makan waktu hujan ni seleranya lain, lapaq la kot. sambil2 tengok gambar kawan-kawan seperjuangan dulu telah grad, sayu hati ini. sebab tak bley grad ngan dieorang. tak dak rezeki dan rezeki saya bukan disitu. insyaALLAH mungkin ditempat baru ni. harap2 macam tu lah. mungkin ade baiknya jugak saya tidak meneruskan perjuangan disana. orang kata setiap yang berlaku ada hikmahnya dan ALLAH tak akan buat sesuatu tanpa sebab. dan saya gembira disini."LANGIT TAK SENTIASA MENDUNG".mesti akan terselit pelangi.
thanx buat geng ewah-ewah 2007...

sekarang masing-masing bawa haluan masing-masing. teringat kat sorang kawan baik saya. lama tak dengar cerita. masing-masing ikot cara hidup masing2. dan saya gembira disini kerana disini saya belajar bermula dari bawah. insyaALLAH segalanya akan berakhir nanti. xsabar ase...heeee

alhamdulillah..ujan rahmat..hari khamis..

syukur ya ALLAH....




yang amat ComOt,

.yana liyana.

....selamat pagi.....

heee..sempat lagi nk update blog..sambil2 tunggu kawan nk pegi sekolah jap lagi. subjek hari ni..falsafah. heee...kite berfalsafah la hari ni. subjek ni sangat-sangat menarik. tp..bley wat kite termengantok. saya pon penah termengantok..hihihi...

semoga kedatangan hari khamis ni memberi seribu satu makna buat diri kita semua. yanag lepas jangan dikenang. jadikan ia sebagai pengajaran untuk kita meniti hari esok dan seterusnya. insyaALLAH semuanya akan OK. dan jangan sesekali kita lupe doa padaNYA supaya dipermudahkan segala urusan kita. amin.

okielah, daripada saya menconteng tak  tentu pasal.saya harap hari-hari saya dan kawan2 akan sentiasa CERIA.amin.

yang amat la cOmOt,
.yana liyana.


...hehe..xceli xde kene mengena pon...

Monday, October 24, 2011

UKM -------> IDFR + MENGANTOK= LETIH..

teruja!! bila dapat g IDFR...heee...ye la..dapat jejak kaki kat INSTITUTE OF DIPLOMACY AND FOREIGN RELATIONS.sengaja saya besarkan sebab saya betul-betul teruja. kan bagus kalau saya pon dapat kije kt situ.. heee..melangit cita-cita saya. tp saya tahu saya xlayak..heee...

...ni la kwn-kwn kelas saya...



tapi, sangat-sangat memenatkan....heeee.....n berbaloi-baloi..dapat ilmu..heeeee......

pape pon..IR ni merupakan batch yang terakhir bagi ijazah di ukm.kiteorang la era yang terakhir bagi IR di ukm. selepas kiteorang...da takde da warisan IR lagi di ukm..yang tinggal hanya untuk master. comei kan kawan2 saya...bakal2 diplomat nanti insyaALLAH...saya mendoakan kita semua berjaya. amin.


P/S: tersentuh melihat wajah seorang pakcik sedang menyapu sampah pg td. teringat kt abah..semoga abah sentiasa sehat dan bertenaga untuk tengok anak die yg nakal ni terima ijazah..windu abah..windu ma jugak.

saya sayang ABAH n MA.winduu sangat2..
                                                                                                                       yang amat cOmOT,
                                                                                                     yana liyana

Friday, October 21, 2011

juSt PiCtUre



tak de ape,
cUme nk Share Pic je
untuk tataPan,
"seseorang ItU adalah BersaMa deNgan Orang Yang dikasihi'
tp jika 
tak bersama pon,
kita Still 
bLey doakan
agar dia BAHAGIA
dan bUat DIA
seMoga aWak Bahagia
dan saya akan sentiasa mendoakan awak


untuk renungan:

 Berjalanlah dengan penuh HARAPAN walau hidup ini tidak selalu BAHAGIA..
✿~ SEDEKAHKANLAH satu SENYUMAN walau dihatimu tidak lagi mampu bertahan.. ✿~ BELAJARLAH memaafkan walau dirimu terluka..
✿~ BERHENTILAH memberi ALASAN walau ingin menyatakan KEBENARAN..
✿~ HIDUPLAH dalam IMAN walau hari dipenuhi DUGAAN..
✿~ BERPEGANGLAH kepada Allah walau Dia tidak kelihatan…


      p/s: tQ pada Lelaki Soleh Idaman Wanita Solehah sebab bg share =)

Thursday, October 20, 2011

SuDi kaH diRiMU daN sAnGGupKAh diRiMu


Sudikah kau terus menjadi IMAM di setiap SOLATKU...?

Nikmatilah Percintaan itu dgn caranya yg terindah
~PERKAHWINAN~


Satu ketika kau bertanya..
.......................
sudikah kau menjadi Makmum
disetiap solatku..
agar solatku lebih bermakna
dan terjaga hendaknya..
........................
sudikah kau menjadi Penjaga
diri dan maruahku
agar hidupku lebih tenang dan bahagia
.........................
sudikah kau menjadi Pendidik
hati dan jiwaku
agar rohaniku terisi hikmahNya
dan akhlakku terjaga hendaknya
..........................
sudikah kau menjadi Pemerhati
setiap gerak dan langkahku
agar aku tahu mana salah dan buruk lakuku
............................
sudikah kau menjadi Peneman
di kala suka dan duka ku
agar satu hari, jika ujian itu dtg
air mataku ada yg menghapuskan..
............................
sudikah kau menjadi Pembela
diriku dan agamaku
agar aku terus berada di atas jln yg benar
.............................


sudikah kau menjadi Penggerak
semangatku..
agar bila aku kelesuan
kau mampu memberi bantuan
walau hanya sekadar senyuman :)
.............................
Sudikah kau menjadi Sahabat
buat diriku..mendengar luahan hatiku
agar aku boleh berbicara apa sj dgn mu
tnpa rasa ragu..
...............................
Sudikah kau menjadi Penghibur
tika ku kesunyian
agar aku boleh ketawa riang
Satu ketika aku menjawab...
"Ya, Aku sudi..
Kerana kau pilihanku kerana ILLAHI
dan Kau juga memilihku kerana petunjuk RABBI"
Tetapi,
aku kembalikan soalan ini kepadamu..
................................
sudikah kau terus menjadi IMAM di setiap SOLATKU?
jika aku sudah tidak seperti dulu?
.................................
Sudikah kau pula menjadi
Imam, Penjaga, Pendidik
Pemerhati, Peneman, Pembela
Penggerak, Sahabat dan Penghiburku
Jika suatu ketika nanti
aku sudah tidak mampu lagi menjadi
Makmum di setiap solatmu..
Jika aku sudah tidak mampu lagi
menjagamu,
menemanimu
memerhatikanmu,
mendidikmu
membelamu,
menggerakkanmu
menjadi sahabatmu dan
menghiburkanmu
Sudikah kamu wahai .....................?
Aku percaya..kau masih sudi..
"Kerana Aku pilihanmu kerana ILLAHI
dan Aku juga telah memilihmu kerana petunjuk RABBI"

Tuesday, October 18, 2011

macam-macam dunia ni

gerun dan takut bila tengok dunia hari nie. dunia tentang pembuangan bayi... YA ALLAH, sedih pon ade...nape jadi cam ni...takot..siyes saya sangat-sangat takut. saya pon ade adik perempuan yang masih lagi dalam kategori remaja. YA ALLAH lindungilah adik saya tu. saya sayang sangat-sangat adik saya tu..dan juga lindungilah semua adik-adik remaja yang lain..amin

tadi saya baru baca s.khabar, YA ALLAH, tergamaknya seorang remaja bunuh anak dia, baru lahir je tu...kesian sangat-sangat kat baby tu..dia xbersalah...apa nak jadi ngan dunia ni....

Monday, October 17, 2011

:Moga KAU mengerti:

....Aku tidaklah setangguh Khadijah...Yg mengorbankan apapun untuk kekasih Allah..Bukan juga seperti Aisyah,yg luar biasa kecerdasannya..Ku juga tak sesholehah Fatimah Az-Zahra..Ku hanya ingin mendampingimu dgn kesederhanaan yg kumiliki..Menjadi satu2nya hawa dlm hatimu...menemani disisa hidupmu..Mengarungi sisa2 episod kehidupan dari-NYA..Duhai pemilik tulang rusukku...Aku menunggumu...temukan aku disujud Istikharahmu..Aku menunggumu kerana Rabbi ku yg stu..amin''........






kata-kata dari seorang teman.T.Q.
D.I


egLas, 
yana liyana

Sunday, October 16, 2011

.Pertemuan itu.

sebelum tangan membuka buku, sebelum minda memfokuskan pada buku, saya mahu menulis untuk meluahkan sesuatu. sesuatu yang amat saya sayangi dan hargai.

sahabat,
kita berjumpa tanpa dirancang,
tanpa dipinta pertemuan ini,
tanpa terdetik sedikit pun di fikiran yang kita akan berjumpa,
Namun,
ALLAH maha mengetahui,
segalanya,
ALLAH sudah aturkan aturan yang amat cantik buat kita,


sahabat,
mengenali mu memberi seribu satu makna,
kita bersama susah dan senang,
kita menangis bersama-sama,
kita membesar dalam satu daerah yang sama,
daerah yang digelar menara gading,
disitu kita belajar, berdikari bersama-sama,
jatuh bangun bersama-sama


sahabat,
sekalipun kita pernah belainan pendapat,
namun ia tetap tidak memberi kesan kepada kita,
kita tetap setia bersama,
walaupun kita jauh,
ia tidak menjadi penghalang untuk kita,
kerana kita adalah sahabat.


sahabat,
walaupun jarak memisahkan antara kita,
sekalipun aku tidak pernah melupakan
yang kita pernah menjadi sahabat
aku gembira kerana mengenali dirimu,
sungguh, cantik ALLAH mengaturkan,
sebuah PERTEMUAN yang akan dikenang seumur hidup nanti.

 
                                                        ITULAH SAHABAT



* istimewa untuk GENG EWAH-EWAH 2007 


by yana liyana




Saturday, October 15, 2011

kamu tulang rusukku


✿ܓ..KAMU TULANG RUSUKKU..✿ܓ

WANITA : Siapa yang paling kamu CINTAI di dunia ini?



LELAKI : Kamu..



WANITA : Menurut kamu, saya ini siapa?



LELAKI : (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti)..Kamu, TULANG RUSUKKU..

>>> Kerana Allah MELIHAT bahawa Adam KESEPIAN..saat Adam sedang lena tidur,



Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa.,semua LELAKI mencari tulang



rusuknya yang hilang dan saat menemukan WANITA untuknya, tidak lagi



merasakan SAKIT di hatinya…(✿◠‿◠)



Thursday, October 13, 2011

HATI,jangan bersedih

minggu yang membuatkan hidup saya tunggang langgang. assigment, exam, presentation pheewww..betul2 membuatkan diri ni kadang-kadang mahu give up. ditambah dengan macam2 masalah yang datang..life is complicated. sebenarnya kita yang membuatkan ia complicated. untuk tak nak bagi complicated sangat saya bergantung harap pada DIA. 

alhamdulillah..hati jadi tenang dan keje akan di selesaikan secara 'smoothly'..upppsss..saya ni fail bab english ni..hehehe...lau salah jangan gelak..maluuu..heeee....

'pape pon life must go on'..jangan mengalah....insyaALLAH..kuatlah hati tak moo sedih2 lagi..chill!!..heee.....pujuk hati untuk gembira..sebab ALLAH kan ada ngan kita jadi,jangan sedih....

pape yang berlaku ade hikmahnya...cuma kita yang tidak tahu...kan??betui x???




yana liyana

Monday, October 10, 2011

"ALHAMDULILLAH"

syukur, alhamdulillah.syukur sangat, terima kasih YA ALLAH, semOga hati ini tetap dengan pendirian dan semOga ia tidak goyah. insyaALLAH. tQ juga buat seOrang sahabat saya yang memberikan saya kekuatan untuk melakukan semua ini. jasa awak tak akan saya lupakan.



 buat insan yang bernama sahabat

Saturday, October 8, 2011

ini aje

....tak ada ape-ape....

saye teruja sangat
time ni akak saya konvo
g  jumpe dia cOz nk amik semangat die yang bersungguh berjuang
idola sy...tQ sis.


Friday, October 7, 2011

'DIA'

tiada ape yang mahu dicoretkan cuma hanya ingin berkongsi sesuatu....benarlah orang kata jika kita sayang seseorang, sayanglah separuh sahaja bukan sepenuh hati nanti kelak kita yang akan terluka. jadi cukuplah jika hanya separuh sahaja kita memberikan kasih sayang itu.. berikanlah kasih dan sayang untuk yang berhak. jika tiada atau tidak temui, berikanlah kasih sayang itu pada NYA, semestinya DIA akan membalas dan menyayangi kita tanpa kita ketahui manisnya. ingatan ini adalah untuk diri ini jugak. terlalai seketika...benar kata orang cinta manusia xpernah kekal dan cinta ALLAH adalah yang kekal dan tak mungkin kita akan terluka jika kita memilikinya.

YA ALLAH,
aku serahkan segalanya kepada ENGKAU,
hanya ENGKAU yang MAHA MENGETAHUI apa yang terbaik buatku
mungkin pada aku itu yang terbaik, namun ENGKAU lagi MAHA MENGETAHUI segalanya.
aku pasrah, aku redha jika ini ketetapan buat aku
insan yang serba kekurangan dan amat kerdil
yang penuh dengan dosa-dosa semalam

YA ALLAH,
hanya ENGKAU yang MAHA MENGETAHUI
isi hatiku,keinginan hati aku
seperti insan lain
aku juga mendambakan kebahagiaan
seperti insan lain
NAMUN
aku tahu saatnya akan tiba jua
aku hanya perlu sabar dan sabar
terima kasih YA ALLAH
atas segala dugaan yang telah ENGKAU
berikan kepada aku
kerana dengan DUGAAN itu
aku mampu pergi melangkah sejauh ini
aku mampu untuk menjadi tabah walaupun aku bukan setabah SITI KHADIJAH
terima kasih YA ALLAH....
tabahlah wahai HATI
jangan menangis lagi
cukuplah...



biarkanlah kenangan itu berlalu seperti angin
cukuplah ia sekadar datang menyapa bukan untuk meninggalkan seribu memori
                     

                                                                                                                                    yana liyana

Wednesday, October 5, 2011

buat sang BIDADARI


Bidadariku yang kucinta..apakabarmu disana sayang?
Walau jasadmu telah pergi namun cintamu belum mati dihatiku
Tahu kah engkau bahwa betapa aku mencintaimu, segala apapun dirimu
Tapi seperti apapun cintaku padamu sang maha cinta lebih mencintaimu

Bidadariku yang kucinta..bagaiaman kebahagianmu disana sayang?
Setiap saat selalu ku didahului olehmu dalam melakukan kebaikan dan tak segan
Engkau yang sering mengingatkanku..astagfirul

lah aku sangat merindu sayang..
Wahai Allah kutitip istriku dalam dekapan iman kepada-Mu

Ketika hariku tanpa hadirmu sempat membuatku hilang semngat hidup
Tapi tenang sayang Allah menegurku dalam surah cinta-Nya lalu merangkulku dengan janji-Nya
Bahwa akan dijamin kebahagian bagimu jika aku ridha padamu
Dan kelak jika kita istiqomah dalam mengemban amanah da’wah dalam balutan cinta-Nya
Maka kelak kita akan dipertemukan dalam istana cinta-Nya untuk kita berdua

Duhai bidadariku.. tak bisa rasanya ku bohongi hati ini bahwa aku sangat merindumu
Ketika raga ini sakit dengan penuh cinta kau datang memberi kehangat dan kelembutan
Ketika hati ini luka kau datang ibarat matahari yang menyinariku yang lagi mendung
Betapa sekarang aku harus mandiri tanpamu walau sebenarnya tidak sulit bagiku
Melakukan semuanya hanya tanpa dirimu semua menjadi hal yang biasa-biasa saja

Wahai pemilik nyawaku jaga istriku dengan penuh cinta-Mu
Bantu aku untuk memupuk dibalik dzikir doaku padamu
Bahwa cintaku pada-Mu melebehi cintaku padanya agar tak begitu berat rasanya hati ini ditinggalkanya
Allah sang Maha cinta..wahai dzat cinta yang tiada bertepi
Kutau kelak ragaku pun akan pergi ke hadirat-Mu
pertemukalah aku dengan bidadari dunia-akhiratku dalam naungan keimanan pada-Mu
Yang mana ku kenal dan kucintai diri-Mu melalui dirinya

Wahai bidadariku..ingatkah sayang awal pertama ku memberanikan mengenalmu
Semua itu berawal dari keterbatasan cinta dari kecanggungan hati untuk saling mengenal lebih jauh
Tapi setelah hal itu kita lalui kau ibarat pakaian bagiku yang menutupi kekuranganku
Begitupun aku bagimu..
Percayalah sayang aku mencintaimu kerna Allah
Maka sekarang kuserahkan cintaku pada-Nya dengan menitipkan-Mu kepada Penciptamu
Tunggulah aku yang akan mendampingimu..seraya memperbaiki diri ini
Semoga kelak kita bertemu dalam balutan kecintaa kita kernan keimanan kita pada Allah

♥♥♥
Yaa Allah…
Saat aku menyukai bidadariku…
Ingatkanlah aku bahwa akan ada sebuah akhir…
Sehingga aku tetap bersama Yang Tak Pernah Berakhir
♥♥♥
Yaa Allah…
Ketika aku merindukan bidadariku…
Rindukanlah aku pada sosok yang rindu Cinta Sejati-Mu
Agar kerinduanku terhadap-Mu semakin menjadi
♥♥♥
Yaa Allah…
Jika aku mencintai bidadariku..
Cintakanlah aku dengan orang yang mencintai-Mu
Agar bertambah kuat cintaku pada-Mu
♥♥♥
Yaa Allah…
Ketika aku sedang jatuh cinta pada bidadariku…
Jagalah cinta itu..
Agar tidak melebihi cintaku pada-Mu
♥♥♥
Yaa Allah…
Ketika aku harus berucap “I Love You…. Ana Uhibbuka…. Saya cinta padamu…”
Biarlah kukatakan pada yang hatinya tertaut padaMu
Agar aku tak jatuh dalam cinta yang bukan karena-Mu dan itu hanya kepada istriku
♥♥♥
Mencintai seseorang bukanlah apa-apa…
Dicintai seseorang adalah sesuatu…
Dicintai seseorang yang kau cintai sangatlah berarti…
tetapi…
Dicintai oleh Sang Pencipta adalah SEGALANYA…

Tuesday, October 4, 2011

Hanya sebuah gambar

tak ada ape yang ingin di cOnteng disini cUme sekadar mahu berkOngsi satu gambar..


tu Aje..

sila fikir-fikir...
tak ada kaitan dengan saya...
fikir apa maksud tersirat dan tersurat..


                                   YANA LIYANA

buat yang bergelar hawa

Apabila kamu berkawan dengan lelaki,
ingatlah...ada dua pilihan yang terbentang
pertama....
kamu jadi seperti kelapa..
mudah di perolehi..
di parut..
di perah..
dan di ambil santannya..
lepas itu hampasnya di buang..

Yang kedua...
kamu menjadi sebutir mutiara..
berada di dasar lautan..dd
tersimpan rapi..
di lindungi kulit..
bukan senang nak melihat..
apatah lagi mendapatkannya. .
hanya orang yang bertuah..
berusaha menyelami dasar lautan..
dapat memperolehinya. .
harganya mahal sekali..
dan ia akan tersimpan selamanya

Jadi.....
kamu pilihlah samada
hendak menjadi kelapa ataupun mutiara?
di sebalik santan
menjadi penyedap makanan
di perah segala kenikmatan
dengan mudah jatuh menjadi titisan
akhirnya habis kari dimakan
pulut panggang sisa habis di telan..
dan santan hilang tak jadi ingatan
yang terasa lazat hanya kari dan pulut panggang..
orang tak kenang jasa santan..

Mutiara..
tertanam di dasar yang paling dalam
sukar andai mengharap jadi perhatian
kerana
ia dilapisi kulit yang keras
menghadang..
namun kiranya di temui insan..
akan menjadi permata hiasan..
terletak tinggi di cincin idaman
atau di leher nan jinjang
atau di lengan menawan
makin lama mutiara tertanam
makin tinggi nilaian..

Oleh itu..
tentukan yang mana satu pilihan
menjadi santan
mudah jadi perhatian
tapi hanya sebentar jadi santapan
kemudian hilang segala nikmat dan pujian..
menjadi mutiara
sukar di temukan
namun bila di hias indah gadis perawan
hilang ia...
tangisan mengiringi berzaman

Sunday, October 2, 2011

UKM ----> KL SENTRAL ----> MASJID JAMEK

orang kate jauh perjalanan indah pemandangan...betul kan..hehehe....dan dengan senang hati pagi2 lagi kuar kolej untuk ke KL sentral....heheheh....bagus tak saya..hehe..saya pegi ngan kawan saya merangkap jiran satu aras...dan jumpe sepupu kt KL sentral..ramai betol ek Orang-Orang yang nk ke KL ni...maklumlah sebelum ni sy tak penah ke KL..lau cakap sal BUMI KENYALANG saya tahu la jUgak.hehehe..okie2...nk cite ni...just nk share pe yang sy nmpk melalui kaca mata sy je..meh2  bce...

UKM: - saya dan jiran sy nek bus 6K6Z untuk ke ukm komuter
          -  ramai yang nk nek train jugak...suke2...
           - xcited ni nk g KL..tp bile ktm sampai..ramainya orang...kami kene berdiri..

KL SENTRAL: terkejut sekejap..sebab sy da ada kt KL..mesti ramai yang gelakkan saya bile bace ni..biarlah..saya xkisah...hehehe..so pe lagi..bejalan la tgk2..pusing2...snap pic...kami ni tak bley tgk kamera...ade je sengih...smbil2 tunggu sepupu datang..dia dr nilai...ha!!kami smpai KL SENTRAL tu lam kui 10 lbh kOt. seronok sangat..sambil2 tunggu tu..tengok gelagat orang-orang..suke sangat2...macam2 gaya...hihi...teruja sangat...okie.jum p masjid jamek plak...

MASJID JAMEK: yeay!! da smpai da....waaa...tgk ramai tol orang.....kedai pon banyak...pe lagi..kami pusing2 la kedai2 kt citu..murah la jugak barang kt citu...ramai orang..hari ni kan cuti....ahad. selain g masjid jamek kami pegi jenjalan...hehe..jalan kaki..bukan nek keta tau..
penat tp puas hati....

alhamdulillah...syukur....SENYUM JE....hihihi

.SABAR, SENYUM, MASALAH.

alhamdulillah...

malam ni..nk cakap sal sabar, senyum, masalah...semua orang pasti mengalami semua tu kan..dan saya juga tak terlepas rasa semua tu..normal bagi kita sebagai manusia.

S A B A R
- salah satu sifat yang yang perlu ada dalam diri kita kan. betul tak...saya hanya pegang satu ungkapan yang saya jumpa masa saya baca majalah SOLUSI iaitu  SABAR ITU INDAH. tu je kata2 yang saya  sering pegang...walau kadang ada jugak saya terbabas.(maaf kata2 xbrape sopan). jadi pegang la kata2 tu...saya temui kemanisanya...alhamdulillah...bkn senang nk buat tp saya ajar diri saya.

SENYUM
sapa yang tak suka senyum? sila angkat tangan..hihi...senyumlah walau kita ade berjuta2 masalah...dan senyum lah kerana kita berjaya untuk melindungi  diri kita yang penuh dengan masalah. senyum lah sebab kita ada ALLAH yang sentiasa bersama kita..tak kira susah,senang,sedih sebab DIA sentiasa ada ngan kita.

MASALAH
- semua orang ada masalah..saya pon ade jugak..mungkin setiap orang ade pelbgai masalah, tp jgn biar masalah menganggu kita. selesai baik2...insyaALLAH...dan jangan lupa...mintalah padaNYA..pasti DIA akan membantu...YAKIN lah....

ingatlah: ALLAH sentiasa ada dengan kita
             SABAR ITU INDAH...
             SENYUM ITU PENGUBAT HATI



by yana liyana

Saturday, October 1, 2011

P A G I S A B T U !!!

pagi sabtu yang indah.....sebab tak de klas..dapat la rehatkan otak yang da penat...alhamdulillah....kesyukuran dipanjatkan pada NYA..

tak smpai sebulan lagi kt ukm ni..da terasa nk balik kg..windu teramat sangat kt my mOM dan Abah....cuti lame kan sebelum ni..4 bln..lame x??mmg lame sangat2....banyak memOri yang terjadi mase cuti..L I K E !!!

kt cInI sy List ape yang TERJADI:

1) buat keje part time kt satu kedai (baru tahu sshnye nk cr wet ni)
2) KAWAN baik da KAWEN (tahniah2 pada SUZIE NADIA)
3)buat projek biskot (untuk raye)
4)belajar menjahit (tp xpandai2 smpai skg)
5) raya tahun ni xde bju raya tp..baju pas raya ade hihihihi....
6) raya tahun ni raya paling besss...(hehehe...)
5) umOO da 24 tp..mude lagi!!..soklan yang tak brape emas selalu di tanya: B I L E   N A K  K A W E N??? (poning den nk jwbnye!!!)
* cukuplah lima je...tak nak list banyak2 sebab terlalu banyak...hihi....yang penting sy bahagia dengan hidup saya yang ALLAH bagi..alhamdulillah..syukur!!!!




hepppi!!!!

Thursday, September 29, 2011

terus ke jalan yg lurus

sekadar mahu menulis dan mencOnteng dalam blog ni,

TERSANGAT PENAT,
tu je perkataan yang boleh diungkapkan saat ni..otak terlalu penat nk fk banyak...jd sekarang...matlamat hanya satu...IMPIAN...hal len tolak tepi....hanya DIA yang maha mengetahui yang terbaek..mungkin yang terbaek buat diri saye....YAKIN setiap apa yang terjadi pasti ada kemanisan diakhirnya.....


Wednesday, September 28, 2011

share IS caRing

◕✿✿ ♥~..PETUA AGAR ORANG LAIN TERTARIK HATI PADA ANDA..~♥✿✿◕

♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫♫

♥(¯1¯)♥..Jaga solat dan lakukan ibadah-ibadah khusus dan umum yang lain.
...
♥(¯2¯)♥..Sentiasa bersangka baik terhadap semua orang walaupun kita perlu berwaspada setiap masa.

♥(¯3¯)♥..Sentiasa memberikan senyuman ikhlas kepada orang di sekeliling kita.

♥(¯4¯)♥..Banyakkan bersedekah, samada dalam bentuk wang, senyuman, bantuan tenaga, masa, nasihat, idea, pandangan, sokongan moral dan doa yang berterusan.

♥(¯5¯)♥..Sentiasa memperbanyakkan sabar. Nabi Muhammad s. a. w. pernah berpesan supaya mencari 144 sebab sebelum kita memarahi orang.

♥(¯6¯)♥..Sentiasa ceria apabila berjumpa dengan orang lain. Pastikan setiap orang seronok berinteraksi dengan kita.

♥(¯7¯)♥..Pamerkan perasaan sayang dan sentiasa sayang-menyayangi antara satu dengan yang lain. Bentuk dan pamerkan sahsiah yang positif setiap masa. Peribadi yang kurang sopan akan menyebabkan orang lain rasa mual terhadap kita.

♥(¯8¯)♥..Jika wujud sebarang perasaan sombong atau benci terhadap orang lain, terus ingatkan diri kita tentang mati. Kita mudah insaf dan balik ke pangkal jalan apabila mengingati mati.

♥(¯9¯)♥..Sentiasa memberi salam dan ucap selamat kepada orang lain. Pemberian salam akan mengukuhkan hubungan sesama manusia.

♥(¯10¯)♥..Pamerkan simpati kepada setiap individu yang memerlukan simpati dan perhatian.

♥(¯11¯)♥..Jadilah pendengar dan kawan yang setia lagi ikhlas.

♥(¯12¯)♥..Sampaikan berita yang baik tentang orang lain dan sembunyikan kelemahan atau keburukan orang lain.

♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸ﷲ♥.♥ﷲ¸¸.•*¨*•♫♫•*¨*•.¸¸♫♫

Sunday, September 25, 2011

nOta-NOta cinta buatNYA

Andainya dapatku menulis
Nota-nota cinta buat diri-Nya
Ingin ku titipkan bersama
Semua kuntuman bunga
Yang indah berseri

Ku sembur haruman mewangi
Bersama kata-kata puji
Sedang Dia tahu kasih dan cintanya aku
Menjalin ikatan menuju ke Syurga

Cintaku kepada Dia
Rinduku hanya pada-Nya
Kasihku tulus buat-Nya
Setiaku balas kasih-Nya
Kasihku kasih yang setia
Pada yang punya

Dambaku pada Yang Esa
Pujian hanya buat-nya
Akurku kebesaran-Nya
Teragung Maha Suci-Nya
Taatku hamba yang hina
Pada Pencipta

Kiranya aku hilang arah
Jalan hidupku berubah punah
Namun kasih-Nya tak pernah akan musnah
Belas rahmat-Nya terus mencurah-curah
Nur Hidayah-Nya semakin cerah




yana liyana

Saturday, September 24, 2011

bersawang sudah blOOg ni....

waaa...lame xupdate blog ni...penuh ngan tempat labah2..tp..xde pon labah2 tu...saje je la ckp....hehehe..pape pon...skg ni da msuk tahun 2.....wow....da thn 2...insyaALLAH xlame g akan abesss...beberapa tahun lagi....
....cuti sem yang lepas mmg lame..membuatkan ati ni xnk dtg ukm..ye la kn..cuti lame..sape xsuke...pape pOn perjuangan harus diteruskan....sebab ade matlamat yang perlu digapai....yakin bOley yana!!!...
....tQ for FAD cz da pkse sy menulis di blog ni.......


...jumpe lagi,banyak keje yang kene buat..nanti kite story lagi......bye2....

Wednesday, April 27, 2011

:andai ia terjadi:

andai waktu bisa diundur
mahu saja aku buang 
kenangan itu
kenangan mengenali 
dirimu
siapalah aku dimatamu
hanya seorang insan
yang penuh kekurangan
berbanding dirimu 
yang begitu sempurna
segalanya.

andai waktu bisa di undur
mahu sahaja 
aku buang semua kenangan itu
kerana ia begitu indah
namun terlalu menyakitkan
namun apa dayaku
ia tetap segar di ingatan
kata-katamu
ibarat belati
yang melukan hati
namun
aku lupakan dan biarkan ia
mungkin bagi dirimu
ia hanya perkara biasa
namun bagi 
aku
ia terlalu 
memberi seribu satu pengertian
mungkin aku tidak
layak untuk disampingmu
mungkin tiba masanya
untuk aku
membiarkan semua ini
namun
aku tidak sekuat dirimu
yang tegar
membuat semua ini

andai waktu bisa diundur
sedikit pun aku 
tidak mahu 
semua ini tercipta
namun
dirimu senang untuk melupakan ia
dan seharusnya aku juga
belajar melupakan semua ini
duhai hati
bersabarlah
ini ujian buatmu
tabahlah

 (^________^)

:terima kasih kepada garfield yang rajin:
:nasihat mu ibarat semangat buat 'si panda':
:garfield si rajin...nasihat kamu buat 'si panda' sangat bermakna:
:                 THANKS                       :

Tuesday, April 26, 2011

.noktah.

:sampai masanya untuk menoktah semua:
:fokus pada yang satu:
:hanya stUdy:
:masih teringat:
:kata2 seOrang kawan:
:bila dia cakap:
:kesian la kat mak saya:
:impian dia:
:untuk kerja yang best2:
:katanya:
:dan ia membuatkan:
:saya tersedar:
:apa yang saya kejar:
:ilmu, impian:
:namun ia seakan tenggelam:
:sebab:
:........:
:saya sudah lalai:
:terima kasih kawan:
:sebab ingatkan saya:
:kesian kat mak saya:
:kata-kata itu:
:saya pegang sebagai azimat,nasihat:
:sangat-sangat berbekas dihati ni:
:THANKS: